Jānis Politikānis ir klāt, šoreiz pavisam nikns








2002. gadā strādājot ar mērķi mazināt slēpto reklāmu Latvijas medijos, izdomāju tēlu - Jānis Politikānis. Jānis Politikānis bija nejauks tips, kas pats vai kura aģenti uzmeklēja žurnālistus un piedāvāja viņiem naudu vai citus labumus par pozitīva sižeta vai raksta sagatavošanu. Tajā laikā Jānis Politikānis vēlējās, lai mediji viņu atspoguļo kā veiksmīgu uzņēmēju, kas labi gatavo ēst, kas ir izcils tēvs, lielisks kolēģis un vienkārši labs cilvēks. To visu vēlams garās un plašās intervijās, kuras, nostūmis malā žurnālistu, patiesībā vada pats Jānis Politikānis. Tad to visu pasniedzam bagātīgā apmaksātas politiskās reklāmas mērcē, vēlētāji tiek apmuļķoti un panākumi vēlēšanas garantēti.

Tajā laikā pret Jāņa Politikāņa spiedienu varēja nostāties tikai žurnālista "nē" un sabiedrības "fui". Veselais saprāts un Jāņa Politikāņa tēls palīdzēja veicināt gan vienu, gan otru un 2005. gada pašvaldības un 2006. gada Saeimas vēlēšanās Jānim Politikānim ar slēptās reklāmas palīdzības iemānīties vēlētāja informācijas telpā nebija viegli. Toties 2006. gadā Jāņa Politikāņa draugi izdomāja pozitīvisma kampaņu un tā nostrādāja.

Pirms šīm vēlēšanām Jānis Politikānis ir izvēlējies smago artilēriju un vēlētājus ar smagu roku slāna, tieši ietekmējot mediju saturu. Nauda tam netiek žēlota, ne LNT, ne Dienā, ne, visticamāk, Latvijas Televīzijā. Apsveicami ir tas, ka vismaz Dienā joprojām ir žurnālisti, kas saka “nē!”. Vai Latvijas vēlētājiem, jau apmuļķotiem visos veidos, ir iespējams no šīs slānīšanas pasargāties? Vēl 2002. gadā Latvijas iedzīvotāju medijiem uzticējās tikpat lielā mērā kā baznīcai un Centrālajai Vēlēšanu Komisijai.

Pirms 10. Saeimas vēlēšanām EDSO vēlēšanu novērošanas misija Latvijā pirmo reizi veiks pilnu mediju satura analīzi. Kopš 1998. gada Latviju apmeklējušās misijas bija mazākas un pamatā raudzījās uz nepilsoņu jautājumiem, uzskatot, ka gan mediju vide, gan vēlēšanu procesa vadība Latvijā ir kvalitatīva un demokrātiska. Atbildot uz izteiktajām bažām, šogad būs misija, kas veiks pilnu gan elektronisko, gan drukāto mediju satura analīzi, kuras rezultātā būs redzams gan politisko spēku atspoguļojuma daudzums (kvantitāte), gan arī veids, kā tie tiek atspoguļoti (kvalitāte). Pirmo momentuzņēmumu no šīs analīzes iegūsim jau nākošajā dienā pēc vēlēšanām (3. vai 4. oktobrī). Lai nenāktos raudāt 2006. gada pēcvēlēšanu rūgtās asaras, jau tagad jāaicina visi radi un draugi turēt acis plati vaļā un viegli nepaļauties uz savu iemīļoto mediju spriestspēju. 




Komentāri